Articole


Ordinul celor Nouă Unghiuri



La o inspecţie apropiată, Ordinul celor Nouă Unghiuri (ONA) este un mixaj fascinant de hermetism şi spiritualitate antinomiană cu elemente păgâne. Avându-şi rădăcinile în câteva covenuri britanice care au dispărut de atunci, ONA a crescut ca şi mărime astfel că celulele membre se găsesc pe toate continentele şi au o prezenţă considerabilă în zona ocultă a internetului. Şi deşi credinţele, principiile şi practicile sale sunt reminescente ale cultelor întunecate medievale sau chiar preromane, ONA astăzi îmbrăţişează tehnologia contemporană în răspândirea filozofiei sale. Având cuvintele de căpătâi pathei-mathos (‘a învăţa prin adversitate’), ONA este unică prin faptul că oferă o spiritualitate agresivă şi elitistă, care îi împinge pe membri să-şi găsească şi să-şi depăşească limitele mentale, fizice şi psihice în căutarea ascensiunii spirituale. În paralel cu provocările foarte grele de ordin atletic şi mental, ONA recunoaşte un panteon de ‘zei întunecaţi’, împreună cu un sistem esoteric menit a introduce iniţiatul acauzalului sau lumii supranaturale a misticului. Într-adevăr, dacă misticismul ONA este transgresiv, acelaşi lucru e valabil şi pentru politicile acestuia, întrucât Ordinul îşi provoacă membrii să depăşească nu numai limitările personale, dar şi pe cele sociale şi etice. În unele texte, în fapt, ONA se defineşte ca pe o cale dură de condiţionare socială, criminală şi supranaturală care e necesară pentru a rupe lanţurile condiţionării culturale şi politice în rândurile membrilor. Şi cu toate că sugerează rebeliunea împotriva autorităţii, ONA de asemenea pretinde un simţ al onoarei şi al solidarităţii din partea acelor mistici care urmează acest drum întunecat.

ORIGINILE ONA



Fondatorul grupului, Anton Long, este un mister pentru mulţi membrii ai mişcării, precum şi pentru academicieni. În timp ce câţiva indivizi au fost identificaţi în timp ca şi posibili candidaţi, identitatea reală a persoanei rămâne un mister. Long afirmă în notele sale biografice că s-a născut ca şi cetăţean britanic, care în tinereţe a călătorit foarte mult în locuri precum Africa, Asia şi Orientul Mijlociu. Cel mai probabil, aşa cum reiese din ultimele scrieri ale sale, a întâlnit un spectru larg de tradiţii mistice şi folclorice în toate aceste zone pe care le-a vizitat. La întoarcerea în Anglia, tânărul a urmat studii academice (fizică dar şi istoria religiilor) şi se pare că a ajuns la o fluenţă în limbile clasice (greacă, latină) la fel şi în arabă şi posibil în persană. Totuşi ca şi student, Long era mai atras de elementele mai întunecate ale societăţii şi prin propria voinţă s-a implicat în activităţi infracţionale. În acelaşi timp, poate şi datorită experienţei de peste mări, Long şi-a început studiile în ocult şi paranormal.


Anton Long


După ce a cunoscut câteva societăţi oculte britanice pe care le-a găsit ca fiind fie pretenţioase, fie lipsite de substanţă, a început să caute grupuri care erau mult mai potrivite înţelegerii lui personale asupra a cum ar trebui să arate o societate ocultă. Notabilă printre ele a fost un grup satanic din Manchester cunoscut drept ‘Templul ortodox al Prinţului’, precum şi ‘Templul Soarelui’, în care ulterior a avut un rol de conducere. Puţin mai târziu, eforturile lui l-au adus în contact cu o tradiţie păgână subterană, atât matriarhală cât şi sinistră în caracter, referită lui ca tradiţia Camlad. Long a fost iniţiat în tradiţia Camlad şi în cele din urmă a devenit capul acestei tradiţii. Sub supervizarea sa undeva la începutul anilor 1970 covenul Camlad s-a unit cu alte câteva societăţi similare (Noctulienii şi Templul Soarelui), reformându-se sub numele de Ordinul Celor Nouă Unghiuri (Order of Nine Angles – ONA). Deşi se ştiu puţine despre cele trei grupuri separate care au fuzionat devenind Ordinul, este cunoscut că ei aveau în comun o sinteză a mai multor elemente: hermetice, păgâne şi satanice. Iar Ordinul s-a folosit în mod evident de toate aceste trei elemente în textele de început cu scopul de a atrage un spectru larg de potenţiali membri. Cu toate acestea, o examinare critică a textelor de bază ONA sugerează că primele nuanţe satanice erau mai mult cosmetice şi că mitologia şi cosmologia de bază era cu adevărat hermetică, cu influenţe păgâne şi antinomiale. Din 1970 şi până la sfârşitul anilor 1990, Ordinul a trecut printr-o perioadă de creştere rapidă, în mare parte prin promovarea în mass-media scrisă legată de mistic şi ocult. În acest timp, Long a dezvoltat şi a rafinat principiile de bază ale ONA, împreună cu miturile sale, structura, scopurile strategice şi modurile de acţiune.

În timp ce ONA prin definiţie nu are un “lider” efectiv, Anton Long a continuat să fie forţa motoare din spatele ONA şi principalul autor al majorităţii textelor ordinului. Posedând un intelect deosebit şi fiind o persoană enciclopedică, lucrările lui includ nu numai învăţăturile mistice publice ale Ordinului, dar şi câteva mii de pagini despre etică, onoare şi câteva nuvele de ‘ficţiune sinistră’. Deşi Long scrie în principiu numai în engleză, este clar că îşi trage inspiraţia nu numai din surse britanice, dar şi internaţionale; nu rar textele lui includ pasaje din greacă veche, precum şi termeni spirituali din sanscrită sau arabă. În ciuda rolului său motor în Ordin pe parcursul ultimelor trei decade, în martie 2012 Anton Long şi-a anunţat retragerea din viaţa publică, spunând că ONA este bine poziţionat pentru a avansa în secolul 21 cu noi mâini la manşă. Totuşi actualizări recente ale siteurilor oficiale ONA sugerează că Long rămâne activ, deşi într-o manieră mai subtilă faţă de anii precedenţi.

STRUCTURĂ ŞI DATE DEMOGRAFICE



În timp ce originile ONA sunt înrădăcinate mai ales în păgânismul britanic, de atunci şi până acum s-a extins ajungând o entitate globală, cu ‘nexionuri’ (celule) sau grupuri asociate în America, Australia, Brazilia, Egipt, Germania, Italia, Irlanda, Portugalia, Polonia, Rusia, Serbia, România, Spania şi Africa de Sud. Majoritatea nexionurilor tradiţionale sunt localizate în insulele britanice, Irlanda şi Germania, iar celula originală, cunoscută drept ‘Nexion Zero’ este de mult localizată în Shropshire, Anglia. Însăşi natura ONA face dificilă culegerea de date întrucât mişcarea este discretă prin definiţie. Mai mult, ONA a evitat cu grijă o administraţie centrală cu date concrete despre membrii săi, preferând în schimb să opereze ca o reţea sau un ‘kolectiv’ de nexionuri. La fel, ONA nu cere din partea membrilor plata unor taxe sau să se înregistreze local sau central. Nu există nici un card de membru, nici cerinţe pentru admitere – nu este o lojă sau un templu structurat, ci mai degrabă o mişcare, o subcultură sau mai corect o metacultură pe care aderenţii acesteia preferă să o întrupeze sau să se identifice cu ea. Dar ONA nu e cu totul anonimă întrucât are o puternică prezenţă online în lumea virtuală. O simplă căutare pe Google arată cât de departe de Anglia rurală a evolat ONA dintr-un mic grup de păgâni şi hermetişti ascunşi, până la o comunitate globală.

Mai mult, Ordinul ofera exemple multiple a ceea ce ‘membrii’ ONA pot fi. La inceputul anului 2012, Anton Long a afirmat ca exista:

* Oameni asociati cu nexionuri traditionale (care urmeaza drumul initiatoric numit Calea Inseptita)
* Nineri / Dreccs
* Balobieni – de regula muzicieni si artisti
* Membri ai unor gasti/clanuri/triburi inspirati de etosul nostru – precum o gasca de motociclisti din Florida sau un grup Hispanic din New York
* Empati care urmeaza traditia Rounwytha si care lucreaza si traiesc in pustiu sau fac parte din grupuri mici (de regula cuprinse numai din femei)
* Oameni asociati cu grupuri oculte inspirate de ONA

Prin Calea Inseptita (in engleza, Seven Fold Way), Long se refera la traditia sinistra hermetica originala ONA; prin Nineri se refera la un tip modern de cultura etnica sau de strada care sustin ONA prin mijloace mai mult practice decat esoterice; prin Balobieni ONA se refera la artisti si muzicieni care contribuie la miscare prin artele frumoase; prin Rounwytha se intelege un grup rar de indivizi dotati similar misticilor din popor sau celor cu puteri psihice deosebite.

Ultima categorie (grupuri inspirate de ONA) este cel mai dificil de descries intrucat pe masura ce vocabularul esoteric specific ordinului a ajuns sa fie preluat de mai multe grupuri care sunt sau nu constiente de legatura lor cu ONA, prin textele lor demonstreaza influente clare – cel mai proeminent exemplu fiind ‘Temple of Blood’ din Statele Unite.


Practici spirituale cu sfere de cristal


Avand in vedere spectrul larg de posibilitati, Ordinul nu foloseste termenul ‘membru’, ci prefera in schimb sa foloseasca termenul de ‘asociat’ intrucat reprezinta mai bine afilierea pe care un individ, nexion sau grup o poate avea fata de Ordin.

Avand in vedere complexitatile, incercand sa determinam cine este ‘membru’ al Ordinului, este posibil ca in 2013 numarul sa fi ajuns la putin peste 2000 de asociati ai ordinului, asta permitand cele mai largi definitii a cine ‘apartine’ de ONA. In termeni de membri activi din nexionuri, conducerea ordinului estimeaza ca in prezent peste 300 de membri s-au identificat ca facand parte din nexionurile primare. Mai mult, site-urile templului si rapoartele facute de lideri raporteaza ca raportul dintre genuri este impartit aproape egal, desi asta variaza de la o regiune la alta. In Regatul Unit, de exemplu, nexionurile traditionale se spune ca au continuat traditia conducerii matriarhale; unele din nexionurile originale din anii 1970 fiind formate exclusiv numai din femei. Aceste exemple nu trebuie intelese ca fiind exemplare, ci drept pozitia semioficiala a Ordinului.

O PRIVIRE DE ANSAMBLU ASUPRA CONDUCERII



Inca de la inceputurile sale, ONA a respins ideea unei organizatii centrale (biserica, loja sau templu) care sa aiba autoritate asupra restului membrilor. Partial acesta este si un mecanism de supravietuire, intrucat nu exista nici o figura autoritara principala prin care miscarea traieste sau moare. Astfel, desi Anton Long este creditat cu crearea Ordinului, este larg inteles ca Long insusi este o figura a fondatorului necunoscut. Mai mult, e la fel de posibil ca ‘Anton Long’ sa fii servit ca masca pentru mai multi indivizi in ultimele decade si astfel poate continua sa apara in viitor pentru a oferi ghidare Ordinului daca este nevoie. Astfel Long ajuta la validarea curentelor si ideilor din ONA, oferind sfaturi si sugestii colectivului, dar niciodata nu dicteaza sau da ordine. Natura difuza a ONA de asemenea face o deturnare imposibila, intrucat nu exista nici un scaun sau pozitie centrala pe care un individ s-o ocupe. Astfel, o schisma (asa cum sufera multe societati oculte) este teoretic imposibila, intrucat o persoana poate conduce cel mult un nexion, dar niciodata intregul Ordin.

CREDINTE SI PRACTICI ALE ONA



Ordinul celor Noua Unghiuri are cinci principii fundamentale, acestea fiind:

1) Calea Actiunilor Practice. Aceasta se refera la convingerea ca ONA este un colectiv de actiune, nu doar de reflectie. Se asteapta ca Initiatii sa traiasca o viata ‘exeatica’, insemnand o viata care sfideaza conventiile sociale (si uneori legile). Un initiat ONA poate decide sa devina, spre exemplu, fie un justitiar, fie un soldat, un politist sau un infractor in drumul spre a intelege viata prin actiune.
2) Calea Selectiei. Cea mai controversata din principiile ONA, acest canon are doua aspecte. Pe de o parte, se refera la convingerea ONA ca unele ‘gunoaie’ umane nu-si au locul in societate si ca merita sa fie indepartati. Astfel un membru ONA poate decide sa se alature armatei sau politiei pentru a obtine antrenament de lupta si apoi sa-si foloseasca pozitia de autoritate pentru a ucide criminali, in loc sa-i aresteze. Pe de alta parte, aceasta practica se refera de asemenea la sacrifiicile de sange catre zeii intunecati, intr-o maniera similara cu cea descrisa in Europa precrestina printre celti, triburile germanice si daci, sau printre unele secte shaivite din India perioadei clasice, sau ceva mai noi, precum societatea Thuggee.
3) Calea Onoarei de Sange. Acest principiu pune emfaza pe nevoia de solidaritate si incredere mutuala, onoare si respect intre diversele nexionuri si membri ai ONA. Ordinul isi vede membri ca o familie extinsa si in cazurile rare in care apar dispute exista un ghid foarte clar care trateaza cum pot fi tinute aceste dispute. Pe scurt, ONA isi protejeaza oamenii.
4) Calea Sfidarii si a Opozitiei Practice fata de Abstractiile Magiene. Acest principiu se refera la opozitia ONA fata de ceea ce percepe ca fiind controlul Magian (Occidentul Iudeo-Crestin) ilegitim asupra culturii si economiei globale. Ordinul insista ca membrii sai sa lupte impotriva fortelor precum globalismul sau capitalismul feroce, intr-un efort de a reveni (cel putin partial) la o forma anterioara a societatii, mai putin sclavagista.
5) Calea Traditiei Rounwytha. ONA explica cum cultura Magiana a redus foarte mult rolul femeii in societate si in spiritualitate. Astfel incurajeaza reintoarcerea la traditia Rounwytha, care este traditia populara mistica, empatica care imbratiseaza si venereaza eternul feminin. Traditia Rounwytha incurajeaza aparitia unor conducatoare puternice, precum si confruntarea normelor patriarhale care sunt deseori evidente in grupurle esoterice sau politico-religioase. Termenul insusi este mai mult ca sigur derivat din engleza veche, runwita, insemnand ‘cel ce intelege’ sau poate ‘cel ce stie secrete’.

CALEA INSEPTITA



Paradigma spirituala a Ordinului Celor Noua Unghiuri este complexa, fiind atat sincretica, cat si intr-o continua evolutie. Asa cum s-a mentionat mai devreme, inceputurile ONA au constat in fuziunea a trei traditii diferite (Camlad, Noctulienii, Templul Soarelui) si poate fi cel mai bine descrisa ca un paganism Anglo-Celtic intunecat, cu nuante sinistre. Dar pe parcursul ultimelor trei decade ONA a incorporat din ce in ce mai multi termeni hermetici, texte alchimice si terminologii care sunt derivate din esoterismul medieval Indian si Islamic. In timp ce Ordinul este foarte divers in ceea ce priveste tipurile de practicanti pe care-i atrage, traditia mistica centrala a ONA este Calea Inseptita, cunoscuta si sub numele de Hebdomadrie. Calea Inseptita este in esenta un sistem hermetic care se defineste ca fiind adanc inradacinat in ocultismul apusean si ofera o cale spre ascensiune care este exceptional de dificila din punct de vedere fizic si psihic. Sapte-le se refera atat la cele sapte grade ale Caii, cat si la cele sapte sfere care sunt de interes esoteric. Cele sapte grade ale Caii sunt:

(1) Neofit
(2) Initiat
(3) Adept Extern
(4) Adept Intern
(5) Maestru/Maestra
(6) Mare Maestru/Mousa
(7) Nemuritor

Totusi spre deosebire de alte sisteme bazate pe grade, ONA nu ofera initiere studentilor sai ci mai degraba studentii trebuie sa se autoinitieze prin ritualuri de grad personale si prin diverse incercari. De exemplu, persoana care doreste sa inceapa aceasta Cale trebuie sa obtina si sa studieze textele de baza si sa realizeze un ritual hermetic sub luna plina. Facand aceasta ei obtin primul grad (Neofit). Pentru a ajunge la cel de-al doilea grad, individului i se cere sa invete textele de baza si sa inceapa sa stapaneasca unele practici de baza, precum si sa urmeze un sistem de antrenament fizic. Alte practici importante presupun invatarea unei variante de cant monastic, lucrari pe sfere/cai cu un anumit tarot ‘sinistru’ pe care magicianul trebuie sa si-l faca/obtina si dezvoltarea abilitatilor de a juca un joc special numit ‘Jocul Stelelor’, care este detaliat in textele de baza ale Ordinului. Ritualurile de grad (adica ritualurile de trecere) pentru cel de-al patrulea stagiu (Adept Intern) presupun traiul in izolare completa pentru cel putin un anotimp precum si a fi capabil sa pedalezi, alergi si sa mergi pe distante considerabile. Fiecare grad prin urmare necesita incercari din ce in ce mai dificile, culminand cu al cincilea grad (Maestru) in care misticul trebuie sa treaca de niste probe fizice comparabile cu un triatlon, precum si sa-si dezvolte considerabil abilitatile esoterice de-a lungul drumului.



ROLURI INTERIOARE



Unul din ce mai dificile aspecte ale Caii Inseptite este insistenta invatarii prin adversitate, cunoscuta in limba greaca ca pathei-mathos. In termeni largi, odata ce un initiat al caii inseptite atinge un anumit nivel in calatoria spirituala (Adept Extern), este obligat sa interprinda un rol nu cu mult diferit de un internship profesional, in care pe o perioada de cateva luni initiatul trebuie sa practice un nou mod de viata. Scopul principal este constientizarea umbrei (in sens Jungian) si conflictul cu aceasta, urmand ca din aceasta antiteza sa se produca o sinteza care in timp devine rodul unei noi constiinte, superioare. Majoritatea rolurilor interioare oferite de ONA in anii 80’ si 90’ erau in mare parte militare sau criminale.


Rol interior in armata


In mod clar aceste prime roluri aveau un mare potential periculos si mai mult ca sigur il introduceau pe initiat pericolului si intr-adevar violentei (fie activ, fie pasiv). Totusi la inceputul secolului 21 noi roluri interioare au fost introduse in manuscrisele ONA. Hostia include si o perioada de viata monastica ca si calugar budist. Aceasta schimbare drastica in posibilele roluri ar putea fi inteleasa nu ca pe o atenuare a convingerilor ONA pro-violenta, ci mai degraba ca pe un pas in plus spre “internationalizarea” Ordinului.

TARAMURILE CAUZAL SI ACAUZAL



Ordinul celor Noua Unghiuri sustine ca lumea normalitatii, in care traim, este lumea cauzala. unde legile cauzei si efectului, timpului si spatiului se aplica intru totul. Lumea cauzala este un loc unde legile fizicii sunt absolute si unde stiinta e suficienta in a explica si a intelege toate lucrurile. Totusi ONA de asemenea sustine existenta acauzalului, un termen care se refera la taramurile supranaturale unde legile fizice nu mai au sens, iar timpul si spatiul sunt percepute sau exista in feluri in care majoritatea oamenilor nu pot intelege. Acauzalul joaca un rol central in traditia mistica a Ordinului. Intr-adevar, insasi conceptul de Initiat este legat de intelegerea acestuia asupra acauzalului si de abilitatea de a-l ‘manifesta’ – aceasta insemnand conectarea cu energiile numinoase din acel loc si aducerea lor in aceasta lume, pentru a provoca schimbari in acord cu dorinta vrajitorului.



Efectiv asta inseamna magia sau vrajitoria, potrivit paradigmei mistice a ONA. Conform textelor principale ale ordinului, vrajitoria adevarata este complexa si poate fi impartita in trei categorii. Cea mai simpla forma de magie este cea externa (sau hermetica) si se aseamana cu ce majoritatea oamenilor cred atunci cand isi imagineza vrajitoria: vraji de dragoste, blesteme, lucrari de noroc, vraji care sa aduca recolte si bunastare. A doua categorie a magiei este interna, concentrandu-se pe tranformarea magului din ceva uman in ceva dincolo de sfera umanului. Ultima categorie este magie eonica care se concentreaza nu pe mag sau pe scopurile lui ci pe crearea la scara larga a schimbarilor pe scala sociala. In termeni ai teoriei din spatele magiei si vrajitoriei, oamenii sunt capabili de a crea schimbari supranaturale in lumea cauzala intrucat ei sunt nexionuri vii (sau portaluri) catre taramul supranatural acauzal. Si desi acauzalul este inteles ca o sursa de mare putere, nu este considerat a fi un taram sigur sau prietenos, nu mai putin decat insusi oceanul – si precum oceanul, se crede ca este populat de entitati atat antice, cat si deosebit de puternice.


“Banais” din Tarotul Sinistru


Totusi la fel de importanta este si sugestia ONA cu privire la o viata-de-dupa in acauzal, pentru aceia care o pot dobandi. Anton Long scrie in manuscrisul ‘Sinister Abyssal Nexion’ de exemplu, ca ‘individul poate, daca este pregatit, sa intre pe taramul acauzalitatii si sa devina similar entitatilor acauzale. Astfel, Abisul este un nexion catre acauzal; un nexus a unor dimensiuni temporale, a-temporale, spatiale si a-spatiale’. Astfel un rol important din lucrarea avansata a Caii Inseptite este ajungerea la intelegerea taramului acauzal, ca pregatire pentru potentiala existenta acolo dincolo de moartea fizica – si de aici vine probabil numele ultimei etape a Caii Inseptite: ‘Nemuritor’.

POMUL WYRD





ONA promoveaza un model al Cosmosului care e bazat pe un model care incorporeaza cele sapte planete intr-o structura cunoscuta sub numele de pomul Wyrd. Wyrd, in acest sens particular, este un cuvant anglo-saxon care poate fi tradus ca ‘soarta’ sau ‘destin’. Aceste sfere sunt Luna, Venus, Mercur, Soarele, Marte, Jupiter si Saturn. Textul ONA cunoscut ca si Naos include o imagine a Pomului, infatisand nu numai cele sapte sfere (in ele insele nexionuri), dar si caile (sau tunelele) dintre ele, care sunt utilizate in lucrarea hermetica cunoscuta drept ritualurile de ‘lucru pe cai’ (path-working in engleza) pentru cei ce-si doresc initiere esoterica in Calea Inseptita. Asta implica ca magul-initiat al Caii Inseptite poate intreprinde ritualuri hermetice care prusupun ca practicantul sa extraga energii din una sau mai multe astfel de sfere, intr-o anumita secventa sugerata de Pomul Wyrd. Astfel magia ordinului si cosmologia mistica oglindeste in anumite perspective cea a textelor astrologice medievale din Europa si Nordul Africii. ‘Glosarul de Termeni’ (2011) ai ONA descrie Pomul Wyrd astfel:

‘ Pomul Wyrd, asa cum e conventional descris (‘desenat’) si cu corespondentele, asociatiile sale si simbolurile sale […] reprezinta anumite energii acauzale iar individul care se familiarizeaza cu aceste asociatii si corespondente si simboluri poate accesa […] energiile asociate cu Pomul Wyrd. Pomul Wyrd este insusi un simbol, o reprezentare a acelei intalniri (sau “intersectii”) a cauzalului cu acauzalul care este fiinta umana si poate fi folosit pentru a reprezenta calatoriile, drumului individului de-a lungul acauzalului…’.

ZEII INTUNECATI




Sigiliul lui Atazoth




Una din trasaturile definitorii ale Ordinului celor Noua Unghiuri este panteonul sau unic de entitati sinistre cu care misticul trebuie sa lucreze. Zeii Intunecati sunt unici pentru ONA, in aceea ca numele si sigiliile lor nu se gasesc in alte sisteme contemporane sau istorice ale traditiilor hermetice sau pagane. Cu toate acestea Ordinul nu e dogmatic vis-à-vis de existenta lor – in fapt, este cerut din partea misticului sa decida daca aceste entitati sunt parti ale subconstientului sau ceva extern. Textele ONA ofera numele si sigiliile a catorva dintre zeii intunecati, impreuna cu instructiuni pentru contactarea lor, cu mentiunea ca astfel de acte pot cauza nebunie sau chiar moarte daca nu sunt facute cum trebuie. In eseul ‘Zeii Intunecati: O introducere de baza pentru non-Adepti’, ONA afirma ca:

‘Potrivit traditiei sinistre, Zeii Intunecati sunt entitati de sine statatoare care exista in universul acauzal. Potrivit perceptiilor noastre spatiale, cauzale, aceste fiinte pot fi vazute ca ‘eterne’ (dincolo de timp) si ‘haotice’ (si de asemenea terifiante, fara sa mai mentionam “imorale”). Intrucat insasi constiinta noastra e in parte acauzala, aceste entitati se pot manifesta pentru noi – sau mai degraba pot fi partial percepute de noi… Dificultatea trecerii Abisului consta in confruntarea acestor entitati si acceptarea lor ca fiind ceea ce sunt si anume, independete de iluziile noastre despre contrarii si despre presupusul conflict dintre “bine si rau”.

SENSUL CELOR NOUA UNGHIURI



Unul din misterele Ordinului este insasi numele acestuia. Deseori neofitii aspiranti intreaba: la ce se refera cele ‘Noua’ unghiuri? ONA ofera cateva raspunsuri pentru aceasta intrebare in mai multe texte si eseuri. Pe de o parte, cele Noua Ungiuri se spune ca se refera individual la cele sapte sfere/planuri (ca sapte unghiuri), in aditie cu intregul sistem luat ca un tot (al optulea unghi) impreuna cu misticul drept al noulea unghi. In mod evident, termenul ‘unghi’ poate fi inteles in mod figurat. O alta posibilitate sugerata de textele ONA este aceea ca se refera la cele noua emanatii divine, asa cum se mentioneaza in textele medievale Sufi. Este la fel de probabil ca Ordinul sa fii imprumutat elemente din traditia clasica Indiana care aranjeaza sistemul solar in noua planete, iar lumea insasi are ‘noua colturi’. Anticii, incercand sa suprapuna un model esoteric peste lumea vazuta au asociat cele noua emanatii celor noua sfere vizibile. O alta sursa poate fi termenul sanscrit srivatsa, un semn special cu noua unghiuri care indica caracteristici supranaturale sau eroice.



Potrivit O9A, termenul 'noua unghiuri' se refera si la transformarile celor trei elemente alchimice fundamentale (mercur, sulf, sare) in utilizarea lor oculta in Jocul Stelelor, dar si ca referire la anados-ul lor hermetic cu cele sapte sfere (cele sapte stadii alchimice ‘obisnuite’) si cele doua aspecte acauzale ale sale (procese aditionale care implica timpul esoteric).




TEXTELE EZOTERICE ALE ONA



Ordinul celor Noua Unghiuri a produs literalmente mii (5000-6000) de pagini de fictiune, teorie si ghiduri practice pentru initiatii sai si in mod surprinzator a facut majoritatea acestor texte disponibile gratis publicului larg prin distributia pe Internet. Ca lucrari de fictiune ONA scoate la lumina Deofel Quintet ca si lucrare principala: o colectie de cinci povesti esoterice insumand peste 500 de pagini, care vorbesc despre forte supranaturale infricosatoare si societati sinistre. Aceste povesti sunt prefatate de o introducere care sugereaza diverse interpretari critice posibile pentru ca initiatul sa inteleaga cat mai multe din povestille acestei colectii. Exista doua surse primare care merita atentie speciala: acestea sunt Naos si Codex Saerus.

Naos este principalul text esoteric al Ordinului, care cuprinde stadiile Caii Septenare. Un manuscris interesant dupa standarde contemporane, este disponibil gratis pe internet ca document PDF. Documentul in sine curpinde sectiuni care au fost scrise initial la masina, avand chiar si cateva pagini care sunt scrise de mana. Naos contine trei sectiuni importante: (a) o privire de ansamblu asupra teoriei si practicii legate de Calea Inseptita (b) un almanah de vrajitorie (ex: extatica, hermetica, empatica, planetara) (c) o colectie de texte esoterice, acoperind subiecte precum Cantul Mistic, Tarotul Sinistru, Jocul Stelelor, sistemul esoteric si fara doar si poate are propriile influente. Mare parte din terminologie este imprumutata din latina sau greaca clasica in timp ce sistemul sau paradigma de magie hermetica care se bazeaza pe cele sapte planete este evidentiat in texte medievale arabe precum Ghayat l-Hakim (cunoscut ulterior sub numele latin de Picatrix), precum si Shams l-Maarif. Lucrul cu spiritele planetare este o trasatura comuna textelor esoterice din zona Nord Africana si a Orientului Mijlociu din perioada medievala, fata de textele magice europene din perioada medievala care se bazau pe Goetia (de origine Iudeo-Crestina).


Manuscrisul arab Kitab Suwar al-kawakib al-thabitah


Codex Saerus este celalalt grimoar principal al ONA. In timp ce Naos este in mare parte un text dedicat practicantului solitar, Codex-ul presupune ca individul a fondat sau face parte dintr-un nexion (coven) cu care sa intreprinda ceremonii de grup. In timp ce majoritatea din acestea au teme satanice (nu departe de La Bas a lui Huysmans), o citire mai atenta sugereaza un cadru mai mult antinomian decat ‘satanic’ in sens traditional. In mod interesant, in timp ce ambele texte isi au originea in aceeasi decada (1970), sunt putine nexionuri contemporane care fac uz de Codex, sau mai degraba doar ca un simbol sau ca o referinta la practici arhaice, in timp ce Naos este in continuare descris ca o unealta pentru initiatul modern. Mai trebuie notat faptul ca Codex-ul este un exemplu al unei intelegeri localizate (Britanice) a traditiei sinistre, si prin urmare nexionurile ONA din Americi, din Africa si Asia trebuie sa-si dezvolte propriile ‘Codex-uri’, relevante cultural pentru regiunea in care sunt situate aceste nexionuri.

O alta publicatie care merita mentionata este Fenrir, jurnalul oficial al ONA. In mod traditional, Fenrir a servit drept vehiculul prin care Anton Long si Vechea Garda si-au impartasit anumite ganduri, perspective si obiective in scris. Pe masura ce ONA a devenit din ce in ce mai activa in ciberspatiu, inevitabil, putine numere au mai fost printate in ultimii ani. Totusi in 2013 doua numere au fost publicate la diferenta de sase luni, ritm care s-a mentinut pana acum, ceea ce indica poate o deplasare de la forumurile online si o intoarcere la cuvantul tiparit la metoda preferata de comunicare textuala.


Jocul Stelelor


SCOPURI CONTEMPORANE



Inca de la crearea sa, Ordinul celor Noua Ungiuri si-a descris propriul progres ca evoluand prin mai multe iteratii sau faze. Initial in anii 1970 si anii 1980 misiunea principala a ONA era aceea de a-si face cunoscuta prezenta in cadrul comunitatii oculte si de a creste in numar. Ca rezultat direct, mare parte din textele de baza au fost produse si publicate in aceasta perioada critica. In anii 1990 si dupa 2000 ONA a intrat in cea de-a doua faza a existentei sale, care pune emfaza mai putin pe recrutare si mai mult pe definirea invataturilor Ordinului – aceasta a fost o perioada relativ linistita si multi din membrii seniori ai Ordinului s-au retras din atentia publicului, lasandu-i pe multi sa presupuna ca asa ca multe ordine oculte si ONA este defuncta. Totusi in 2008, ONA a intrat intr-o noua faza (cunoscuta si ca ONA 3.0 la sfarsitul lui 2011), care a presupus o promovare mai agresiva a Ordinului prin spatiul virtual, bloguri, forumuri de discutii online, Facebook si Youtube. Astazi ONA poate fi considerata cel mai proeminent grup de mana stanga prin virtutea prezentei sale online, evidentiata (de exemplu) prin includerea sa ca antagonist in seria de nuvele Nightingale de catre cunsacratul autor britanic Stephen Leather.

Considerand structura non-ierarhica a ONA, este dificil de a identifica direct scopurile Ordinului pentru viitorul apropiat sau indepartat. Pe masura ce Garda Veche se retrage, Anton Long a afirmat ca viitorul Ordinului este in mainile membrilor sai mai tineri, deci orice presupuneri despre directia ONA pe viitor trebuie sa ia in considerare viziunile nexionurilor publice, in plus fata de cele afirmate de Long si de ceilalti membri seniori ai ONA. Cu toate acestea sunt cateva scopuri care par a fi comune Ordinului in general, acestea fiind sumarizate mai jos.

Noul Eon: ONA crede ca aeon-ul curent (era spirituala) a esuat si ca cultura globala este imbolnavita de greutatea propriei stagnari. Lacomia corporatista, instabilitatea politica, extremismul religios si distrugerea mediului sunt toate simpotome ale influentei Magiene (Iudeo-Crestine) aflate la conducere. Solutia Ordinului este de a inaugura o noua epoca, un fel de epoca de aur in care societatea se intoarce la idealuri si norme culturale mai nobile si unde structura sociala sa se bazeze pe tribalism in locul oraselor/natiuni de azi. Acest lucru poate fi realizat prin intoarcerea zeilor intunecati, ceea ce poate fi inteles fie in sens literal, fie in sens figurat.

Vindex: ONA crede ca schimbarea in aceasta epoca va fi anuntata de venirea lui Vindex, un revolutionar eroic care va conduce miscarea care va restabili justitia. Vindex (literalmente ‘razbunator’ in latina) este considerat a fi ‘manifestarea’ cu success a energiilor acauzale in lumea cauzala, poate intr-o maniera similara semizeilor Ahile sau Arjuna. De fapt, ar fi mai corect sa-l consideram pe Vindex un erou in sensul grecesc Homeric, insemnand un razboinic semi-divin. Se sustine ca Vindex conduce ONA la proeminenta (daca nu chiar la dominatie) in noul eon, cu suportul intregului Ordin. ONA afirma ca Vindex poate fi un barbat sau o femeie de orice etnie. Vindex este de asemenea un arhetip pe care orice mistic al Caii Inseptite poate aspira sa-l intrupeze.

Extinde-te sau Mori: ONA este constienta ca nu se afla intr-un vacuum si ca traditii rivale sunt in competitie pentru acelasi numar pe potentiali initiati. Ordinul admite ca este unul din cele trei grupuri esoterice occidentale aliniate cu Calea Mainii Stangi. In plus, ONA de azi este considerabil mult mai diversa decat Ordinul din secolul anterior, in aceea ca insusi conceptul de afiliere s-a largit pentru a include nu numai mistici ai Caii Inseptite care sunt nucleul spiritual al ordinului, dar si artisti Balobieni care se folosesc de clipuri video si de media pentru a promova spiritualitatea sinistra a ONA si triburile urbane Drecciene care pun miturile sinistre in actiuni concrete.

VIZIUNEA DE VIITOR A ONA



Trecut, Prezent, Viitor: Pe de o parte, ONA priveste mult spre viitor si se foloseste de mijloacele de comunicatie moderne – dar simultan pune emfaza pe conceptul de traditie antica si ereditara transmisa personal, pe cale orala. ONA afirma: ‘ ONA este un tip de pathei-mathos ancestral predata la o persoana la alta in lumea reala (nu pe internet) si este calea individuala pentru lapis philosophicus, a ceea ce se gaseste in ‘abis’ dupa ce s-a urmat calea ONA. Chiar si dupa ce Anton Long s-a retras si multe din primele site-uri si bloguri ONA au fost sterse, Ordinul a creat noi site-uri care continua sa promoveze traditia autentica a ONA, in special acele traditii legate de Rounwytha si de traditia ancestrala. Totusi scrierile ordinului in ciberspatiu sunt intr-un sens, un fel de mecanism de siguranta si nu un inlocuitor pentru invatarea de la o persoana la cealalta, ca sa nu mai vorbim de experienta directa.

Crestere si Evolutie: ONA recunoaste ca desi trecutul sau este inradacinat in traditiile pagane si satanice ale Europei apusene, acestea sunt doar un punct de plecare si nu o ancora. Nexionurile ONA de inceput de secol 21 admit faptul ca mostenirea lor spirituala are puternice radacini eurocentrice, dar tonul general al ultimelor publicatii ale Ordinului anunta un ton oarecum diferit (cultural si lingvistic) fata de anii 80-90. Intr-adevar, ONA de astazi pare sa includa si cuvinte din vocabularul spiritual al Budismului, Hinduismului si Islamului, poate intr-un efort de a-si extinde potentiala piata dincolo de obisnuitele subculturi ‘dark’ si gothic ale Americii si Europei. Mai mult, in timp ce membrii Ordinului continua sa foloseasca termenul de ‘satanic’ ca o referire la sine, este o imagine pe care ONA pare ca incepe s-o depaseasca la inceputul secolului 21. O atentie reinnoita asupra hermetismului si a corpusului hermetic este articulata in recentele eseuri ale Ordinului si e foarte probabil ca acest aspect al mostenirii ONA sa fie aspectul dominant pentru care va fi cunoscuta in deceniul urmator. Astfel in timp ce ONA continua sa creasca si sa se diversifice, va face asta cu un simt puternic al traditiilor inradacinate in sange si pamant. Acestea sunt vremuri interesante pentru ONA iar membrii seniori recunosc ca din punctul lor de vedere, viitorul ordinului pare unul promitator.


Homo Galactica






Ultima actualizare: 21.09.2015